fbpx

De afgelopen maanden heb ik voor vele klanten geadverteerd op diverse social media kanalen. Adverteer jij al op social media? De meeste eigenaren van kleine bedrijven die ik gesproken heb vinden het eng en vooral te technisch. En dus beginnen ze er maar niet aan.

Het kan inderdaad al vrij snel te technisch worden, maar geen nood dat vind ik nou net het leuke eraan.

Maar welk kanaal ga je gebruiken om te adverteren?
Ga eerst eens onderzoeken waar jouw klanten zich bevinden. Als je de social media kanalen Facebook, Instagram en LinkedIn bekijkt kun je een ‘makkelijke’ schifting maken tussen particulier en bedrijven. De meeste particulieren mensen vind je op Facebook & Instagram en de zakelijke markt tref je op LinkedIn aan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen zakelijke markt te vinden is op Facebook en visa versa.

Want als we gaan adverteren maken we gebruik van doelgroepen. En deze doelgroepen kunnen we het beste zo specifiek mogelijk maken, dit om jouw ideale klant te vinden voor de advertenties.  Je wilt natuurlijk liever niet dat jouw advertentie aan de verkeerde doelgroep wordt getoond. Hier ga je waarschijnlijk toch geen verkoop uit halen, en dat is zonde van de investering.

En wat wil je bereiken met je advertentie?
Wil jij naamsbekendheid, wil jij een product/ dienst verkopen of wil je deelnemers in je challenge werven? Het is van groot belang dat wij samen gaan kijken naar de beste strategie voor jouw doel. Niet voor elk product of dienst gelden dezelfde strategiën. Als jij een tamelijk duur product aanbiedt zal een klant niet in één keer de koop voltooien. Dan zullen we deze klant op verschillende manieren moeten triggeren zodat de klant de koop als nog voltooid. En dat gaat vaak niet in één week tijd. Maar het kan uiteraard ook zijn dat jij een gratis e-book aanbiedt waarop klanten wel meteen de download knop aanklikken. Hier hoeven we dus een minder grote investering te doen.

En dan de investering?
Zeker niet onbelangrijk. Want ik kan wel van alles voor je gaan bedenken maar als je budget niet heel ruim is zullen we wellicht een andere strategie moeten maken. Voor elk budget is wat te maken! En ik vind persoonlijk dat je niet meer moet uitgeven dan nodig is. Maar dat hangt  af van meerdere factoren.

Ben je klaar om te adverteren op social media? Ben je klaar om je doelstellingen te halen? Of ben je in voor wat nieuws? Ik help je graag om je zichtbaarheid te vergroten!